هفت گام برای ایمنی در برابر زلزله

خوش آمدید
(Environmental health) مهندسی بهداشت محیط :عبارت است از کنترل همه عواملی که اثر سویی بر پایدار ماندن سلامت انسان می‌گذارند

هفت گام برای ایمنی در برابر زلزله

وقتی زمین لرزه و دیگر بلایای طبیعی رخ میدهد مسائل بسیار ساده ای وجود داردکه می تواند به زنده ماندن و ایمن ماندن شما در برابر زلزله کمک کند.

     این مطلب به عنوان یک راهنمای گام به گام ساده آماده شده است تا به شما آموزش دهد که قبل ، حین و بعد از وقوع زلزله چه کارهایی را باید انجام دهید تا زنده بمانید.

 آمادگـــی

     توصیه می کنیم قبل وقوع زلزله این چهار گام (مرحله)را در خانواده یا محل کار خود آماده کنید تا به زنده ماندن شما در هنگام وقوع بلایا  کمک کند .

گام اول :کاهش خطر

   اشیا و وسایل متحرک و نقاط پر خطر محل زندگی یا کار خود را شناسایی کرده و با ثابت کردن اشیاء و رفع خطر،ایمنی محل زندگی و کار خود را بالا ببرید.

فیکس کردن تجهیزات . زلزله

گام دوم : برنامه ریزی برای ایمنی و سلامت

     می توانید با مطرح نمودن یک فاجعه فرضی در خانه یامحل کاروظایف وتصمیم گیری هارا در شرایط اضطراری  مرور کنید.

زلزله جلسه تمرین

گام سوم : جعبه نجات(کیف نجات)

     شما باید یک کیف نجات یا جعبه نجات آماده نموده و در محلی قابل دسترسی قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

                                       

آب معدنی،نان های خشک،بیسکوییت های ساده، غذاهای کنسروی، نظیر کنسرو ماهی و لوبیا (پیش از قرارگیری در بسته جوشانده شوند)آب نبات ، قاشق و چنگال ، چاقو، درب قوطی باز کن،کیسه فریزر، صابون ، چراغ قوه،شمع ، کبریت ، فندک ، و در صورت امکان اجاق کوچک گازی یا الکلی یا سوخت جامد ، رادیو ترانزیستوری ،سوت،کارت حاوی شماره تلفن های مهم و شماره حسابهای شخصی،کپی مدارک اصلی و مهم مثل مدارک شناسایی،درلوازم اولیه خردسالان و نوزادان،لوازم ضروری بانوان

گام چهارم : کاهش هزینه های  مالی و سازماندهی اسناد و مدارک

  بهتراست برای کاهش خسارات مالی اقدام به تقویت سازه ی  محل زندگی و محل کار خود نمایید و همچنین برای کاهش اثرات و هزینه های بعدی بلایا شما باید ساختمان خود را دربرابر بلایای طبیعی بیمه نمایید تا بخشی از هزینه ها را جبران نماید . دقت کنید کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز و ضروری (مانند اسناد مالکیت بیمه نامه ها و ...)باید در جای مطمئن نگهداری گردد که در صورت اضطرار و در حین تخلیه یا پناهگیری قابل دسترسی باشد.

ایمن سازی منازل زلزله

اقدامات حین زلزله

  پس از آمادگی و اقدامات پیش از وقوع زلزله و بلایای طبعی شما باید بتوانید در هنگام رخ دادن زلزله و یا هرگونه بلایای طبیعی دیگر از خود مراقبت نموده تا زنده بمانید گامهای بعدی به شما کمک میکند که  به این مهم دست یابید .

گام پنجم : پناه گیری ایمن
پناه گیری زلزله3

    در هنگام وقوع زلزله و بلایای طبیعی شما باید در ایمن ترین نقطه بصورت صحیح پناه بگیرید(زیر میز صندلی کنار دیوار و...) باید دقت داشته باشید نزدیک شیشه و یا اجسامی که می تواند برایتان خطر ساز باشد قرار نگیرید .

پناه گیری زلزله

پناه گیری زلزله2

گام ششم : تخلیه ایمن

  پس پایان زلزله یا رخداد طبیعی و با اطمینان از عدم وجود خطر در اولین فرصت محل را ترک نمایید و به محل ایمن بروید .به افراد آسیب دیده  کمک کنید

تخلیه ایمن زلزله

حین تخلیه محل با دردست داشتن کیف اضطراری و کیف اسناد و مدارک باید دقت کنید از کنار شیشه های شکسته دیوارهای مخروبه تابلوهای شکسته و... عبور نکنید و اخبار محلی را از رادیو خود گوش دهید

چنانچه در زیر آوار مانده اید باید به خاطر داشته باشید که مهم ترین عاملی که می تواند شما را تا زمان نجات حفظ نمایید، حفظ آرامش و تسلط بر اوضاع است. با حفظ روحیه، ممکن است قادر به تحمل شرایط به مدت 2 الی 3 روز باشید، که این مدت برای رسیدن گروه های نجات و پیدا کردن شما کافی است.

از فریاد زدن و تکان خوردن بی دلیل خودداری نمایید، این عوامل باعث تحلیل فوری انرژی شما خواهند شد. بهتر است منتظر بمانید تا فردی خارج از آوار شما را جستجو نمایید و در آن زمان شما به وسیله فریاد یا ضربه زدن از او درخواست کمک نمایید.

اقدامات پس از زلزله یا بلایای طبیعی

          پس از وقوع زلزله یا یک رخداد طبیعی سطح آمادگی شما می تواند کیفیت زندگی شما را در هفته ها و ماههای بعد تعیین کند .

گام هفتم : باز سازی زندگی و بازیابی سلامت

باز یابی و باز سازی پس از زلزله

    بهتر است کلیه اهالی کوچه و یا خانه های نزدیک ، در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک گروه کوچک را تشکیل دهند. به این ترتیب حفظ امنیت جمعی و همچنین کمک به افراد ساده تر خواهد بود. توجه به این موضوع ضروری است که پس از یک حادثه بزرگ نظیر زلزله، ممکن است نیروی انتظامی بلافاصله قادر به برقراری امنیت در تمامی نقاط نباشد.در تلاش باشید در صورتی که از اقدامات امداد و نجات آگاهی کافی ندارید در کنار یک فرد مطلع و آگاه اقدام به کمک رسانی به افراد نمایید.

رفرنس:

www.cusec.org/earthquake-safetypreparedness/before-an-earthquake/ 2017/11/27

استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است

دانلود  پمفلت دانلود پمفلت

دانلود پاوپوینتدانلود پاورپوینت



برچسب ها : ,,,,,,

نشانه های مسمومیت با کربن منو اکسید

نشانه های مسمومیت با کربن منواکسید

برای دیدن یا دانلود با اندازه واقعی بر روی اینجا کلیک کنید



برچسب ها : ,,,
.